Website bezoekers: ze komen niet vanzelf

Als je met ons werkt weet je het al: wij zijn een transparant bedrijf. Omdat wij in het verleden meer dan eens de vraag kregen: “ik heb nu een nieuwe website maar ik krijg helemaal niet meer aanvragen of bezoekers, hoe zit dat?” wijden wij er een blog aan. Wij willen namelijk niet dat men denkt dat een nieuwe website de garantie is voor meer bezoekers, meer leadaanvragen of meer klanten. Hoe dat zit lees je hier.

Wij vergelijken een website vaak met een woning. Stel je voor: je maakt heerlijke koekjes. Vriendjes en vriendinnetjes van je kinderen komen elke dag koekjes halen, de hele straat weet dat er bij jou koekjes te halen zijn, bij de avondvierdaagse sta je bekend als de koekjesmeneer/mevrouw en als je familie op bezoek komt nemen ze koekjes mee voor hun eigen vriendenkring. Zoals je misschien snapt: het is een proces van jaren voordat iedereen in een dorp/stad weet dat jij heerlijke koekjes maakt.

Als je dan gaat verhuizen is er niemand die daar spontaan voor koekjes komt.. Behalve de buren zal er niemand spontaan op de koffie komen, en al je kennissen die je vroeger wisten te vinden staan nu voor een dichte deur. Daar kan je een paar dingen aan doen.

Na je sleuteloverdracht ga je de buren een handje schudden, geef je een housewarming en stuur je een verhuisbericht naar je vrienden en familie. Je kan jezelf in het telefoonboek laten zetten. Je kan een advertentie in de krant zetten. Je kunt koekjes gaan langsbrengen op scholen, winkels en bibliotheken. Kortom: je moet moeite doen om in the picture te komen. En zo is dat met een website ook.

Je kunt letterlijk de allermooiste website van de wereld hebben, maar als men niet weet hoe ze bij je moeten komen heb er helemaal niets aan. Hoe zorg je dan voor meer bezoekers?

Drie manieren om bezoekers op je website te krijgen

Grofweg zijn er vijf manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Hieronder gaan we er dieper op in.

  1. Search Engine Optimalisation
  2. Cost per click
  3. Leadgeneratie
  4. Social media 
  5. Creatief
1: Meer bezoekers dankzij SEO 

De moeilijkste en langstlopende weg, maar uiteindelijk wel de weg met het meeste rendement. SEO Staat voor Search Engine Optimalisation. Vrij vertaald: je site optimaliseren voor de zoekmachines. Dat gaat op twee manieren, on-page en off-page SEO. Beide technieken zijn nodig om hoger in de zoekmachines te komen en als je beide goed uitvoert kan het (afhankelijk van de zoekwoord moeilijkheid) alsnog maanden duren voordat je resultaten begint te boeken. Je bent zodoende veel tijd of veel geld kwijt voordat je er de vruchten van plukt. Daarbij is SEO nooit “klaar”. Er zijn immers altijd nieuwe zoekwoorden die om je aandacht vragen en de concurrentie zit ook niet stil. 

On page SEO is de techniek die je toepast op je pagina. Dat betekent dat de code schoon is, er een geldig SSL certificaat is, de content relevant, de juiste metatags zijn meegegeven, de plaatjes netjes een tag en de pagina snel laadt. Dit is simpelweg een kwaliteitsscore. Als jij bij een bakkerij komt en zijn brood is vies en er zitten gaten in dan ga je de volgende keer wel naar een andere bakker. Je kunt dit vergelijken met een slechte on-page SEO. Als de on page SEO slecht is denkt een zoekmachine: die slaan we maar even over en we tonen iemand die relevanter is.  Een goede onpage SEO kost zeker 2 uur per pagina of bericht en dat is tijd die je of moet betalen of zelf moet investeren. Dit terwijl het resultaat zich pas maanden later laat zien

Off page SEO

Dit is de optimalisatie die buiten de pagina om. Hierbij ben je eigenlijk bezig om grofweg van de daken te schreeuwen: kom naar mijn site kijken! Je koopt/ruilt/plaatst links bij relevante sites in jouw branche. Dat kunnen concurrenten of concullega’s zijn of extra sites die je zelf maakt. Gesponsorde artikelen op andere sites plaatsen werkt ook. In een latere blog gaan we dieper in op off-page SEO technieken. Hou er rekening mee dat dit, afhankelijk van het zoekwoord, veel tijd kost. Hoe populairder een zoekwoord hoe beter de concurrentie en hoe langer het duurt om daartussen te komen. Zelfs voor het makkelijkste zoekwoord ben je minimaal een uur per maand bezig en ook dan heb je er pas na een maand of 3/4 profijt van. Wij adviseren daarom altijd om een vast deel van de winst te reserveren om in SEO te steken en dit alleen te doen als er al winst wordt gemaakt. SEO is dus vooral interessant voor reeds bestaande organisaties. 

2: Bezoekers via Cost per Click

Cost per click is de makkelijkste en snelste optie om aan bezoekers te komen. Helaas is dat een combinatie met het feit dat dit ook 1 van de duurste opties is. Bij iedere klik die je krijgt betaal je geld. Dat kan aan Google, Facebook, Marktplaats en nog vele andere platforms. De kosten per click zijn al gauw meer dan een euro en het is raadzaam om je campagne te laten managen door een specialist. Die hebben al gauw 2 uur per week nodig. Een concurrent die klikt? geld weg. Iemand die per ongeluk klikt? Geld weg. Iemand die jouw naam al intikt op Google en op jou klikt? Geld weg. Kortom: er vloeit een hoop geld weg naar bezoekers die niets opleveren. Dat is de regel in elke business: er is nooit 100% conversie. 

Cost per click is interessant op het moment dat je langdurige klanten binnenhaalt of als je een behoorlijk bedrag per klant binnenhaalt. Als je bijvoorbeeld boekhouder bent en jouw klanten betalen jou €250,- per maand dan kan je best €750 uitgeven om 1 klant binnen te halen. Op lange termijn betaalt zich dit dik terug. Als je een mondkapjes webshop hebt waar men eenmaal mondkapjes koopt met een paar euro winst dan is CPC vaak niet rendabel. Ben je een advocaat en is jou gemiddelde klant goed voor een factuur van €2000,- dan kan je best €400 missen per klant die je oplevert. Het is altijd goed om je verwachtingen van te voren duidelijk te hebben, het een reëele kans te geven en eerlijk te concluderen als het is gefaald en je verlies te nemen.  

3: Betaal per klant met leadgeneratie

Wij maken hier persoonlijk vrij veel gebruik van. De formule is simpel: mensen/bedrijven brengen klanten aan en in ruil daarvoor geef je ze een percentage van de omzet of een vast bedrag. Er zijn diverse grote leadgeneratie websites. Nadeel is dit alleen past als je een generalistische dienst aanbied die landelijk te boeken is. Als nagelstiliste in Heerde heb je weinig aan leadgeneratie. Als boekhouder in Apeldoorn weer wel. 

4: Zet Social media in om potentiële bezoekers te trekken.

Social media zijn niet meer weg te denken. Facebook, Twitter, Instagram of Tiktok: ze hebben gemeen dat ze in korte tijd veel mensen kunnen bereiken. Het liefst doe je dat vanzelf (door een grappige comment, foto of filmpje), maar soms moet je een beetje helpen. Denk hierbij aan prijsvragen, deel- en win acties of het verloten van dingen onder je volgers. Gooi onder iedere post je website link en je weet zeker dat mensen je site gaan bekijken. 

5: Je bent ondernemer: wees creatief!!

Voor het geval dat je deze blog na 2020 leest: we schrijven dit artikel tijdens corona tijd. In deze tijd is gebleken hoe creatief ondernemers zijn. Restaurants zijn gaan bezorgen, Hotels zijn hun kamers gaan verhuren aan thuiswerkers, winkels zijn hun spullen gaan verkopen met bingo’s, sportscholen zijn bootcamps gaan organiseren voor in de buitenlucht, rijschoolhouders hebben een plexiglas wand in hun lesauto laten bouwen e.d. Dat leert: in tijden van nood wordt men op zijn creatiefst. En dat is zonde, want die creativiteit is ook aanwezig in tijden zonder nood. De kunst is om hem te vinden. Wij raden mensen altijd aan om out-of-the-box te denken. 

Ben je fysiotherapeut: hou eens in de week een gratis spreekuur en zet het in de krant. Ben je stucadoor: zeg dat het eerst muurtje van jou is. Ben je nagelstiliste: profileer dat de tiende nagel altijd op jouw kosten is. Ben je coach: zet op je site dat mensen na een kwartier kosteloos mogen weglopen. 

Oprecht: de kunst is om een paar mensen blij te maken, die visitekaartjes mee te geven zodat ze die kunnen uitdelen en de bezoekers komen vanzelf. 

Deel blog via :