USP’s samenstellen

2 minuten leestijd 1 jaar geleden 0 reacties Marketing

Jouw unieke verkoop punten samenstellen zijn cruciaal in de marketing en verkoop richting jouw potentiële klanten. Je geeft antwoord op de vraag: “waarom zou een klant bij mij een product of dienst afnemen”. Een paar heldere argumenten geven duidelijkheid aan waarom een klant bij jou terecht kan en niet bij de concurrent. Veel ondernemers bieden hetzelfde en dat heeft nadelen voor het resultaat van het bedrijf op verschillende punten. Als duidelijk is voor de klant waarom hij een product zal kopen bij jouw bedrijf is dan zet je een goed concept neer. In dit blogbericht maak ik gebruik van een bakker die zich onderscheid van de andere bakkers.

Hoe stel je USP’s samen?

Een bakker kan zich op verschillende manieren onderscheiden van zijn concurrenten. Elke buurt in Nederland heeft een wel een bakker, maar wat is nou zo uniek aan deze bakker? Met de volgende vragen komen we tot de juiste USP’s voor de lokale bakker

  1. Wat is uniek aan het product?
  2. Wat is de prijsstelling van het product?
  3. Is de locatie aantrekkelijk?
  4. Onderscheidend in de service?
    1. Snelle levering
    2. Levering
    3. Klantcontact
    4. Kwaliteit, niet goed geld terug
  5. Wat zijn de openingstijden?

Wat is uniek aan het product?

De bakker bakt verschillende soorten brood en als enige bakker bakt hij de lokale lekkernij waar behoefte aan is. We noemen het in dit geval “Buurtbrood”. Daar komt bij dat het buurtbrood al generaties met een geheim recept wordt gebakken. In het product hebben we dus al USP nr.1 te pakken: “al drie generatie lang als enige bakker het lekkerste Buurtbrood”

Wat is de prijsstelling van het product?

Omdat deze bakker niet de goedkoopste is laten we de prijsstelling er buiten. Uiteindelijk komen de klanten af op het Buurtbrood en worden andere producten ook gekocht.

Is de locatie aantrekkelijk?

Voor buurtbewoners is de locatie aantrekkelijk. De bakker zit het winkelcentrum. Dus USP nr.2 is: “uw bakker in het hartje van het centrum”

Onderscheidend in service, snelle levering

De bakker wil geen lange wachtrijen en heeft een goed concept te pakken. Zijn personeel heeft verschillende taken op de juiste momenten van de dag. Eén neemt de bestelling op, een ander personeelslid ondersteunt hierin en neemt afwijkende bestelling op en een andere personeelslid rekent af. Een geoliede machine is het te noemen met de efficiëntie op de juiste momenten. USP nr. 3 is: “Snelle service en u kunt bij ons al binnen 2 minuten afrekenen”

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ik ben al sinds 2012 bezig met online ondernemen. Wat startte als één webshop werden er meerdere en na enkele jaren dacht ik dat ik wilde beginnen met het realiseren van webshops en websites voor anderen. WebsiteMakers.nl was geboren. Ik schrijf regelmatig blogs over marketing, slimmer ondernemen, social media, SEO, SEA en Wordpress.

Geef een reactie