De ouderwetste brief als marketing tool

3 minuten leestijd 2 jaar geleden 0 reacties Marketing

In het moderne tijdperk van 2016 waar iedereen de hele dag online is zijn we hem bijna vergeten: de ouderwetse brief. De kosten zijn uiteraard hoger dan bij een e-mail of smsje maar het is in onze ogen malen vele effectiever. Een e-mail met een aanbod wordt al snel als SPAM gezien en verwijderd. Mensen ervaren lukrake gepersonaliseerde e-mails (hoewel legaal van B2B) als ongewenst en zullen de mail in veel gevallen lukraak naar de prullenmand verwijzen.

ouderwetse enveloppe

Met een brief op de deurmat die een interessant design heeft kom je echt binnen en wordt hij in meer dan 90% van de gevallen geopend. Het is dan aan jou om met een interessant aanbod te komen. Natuurlijk komt er qua tijd en kosten iets meer bij kijken dan bij een e-mail. Alleen om aan adressen te komen moet je rekening houden met 2 minuten per adres zoeken via Google, de KvK of de telefoongids. Je kunt er 30 per uur binnenhalen, dus als we er 1000 nodig hebben kost het je 33 uur. Een andere optie is een adressenbestand kopen. Dan wordt de investering iets meer maar scheelt het je wel 33 uur.

Wat kost het dan?

We gaan uit van een dubbelzijdige brief en een 4-zijdige A5 flyer om je product/dienst te verkopen. Als de de kosten op een rijtje zetten van begin tot eind:

Design briefpapier: €60,- (eenmalig)
Design enveloppe: €100,- (eenmalig)
Design flyer: € 70,- (eenmalig)
Drukken 1000x briefpapier dubbelzijdig: €44,- (Cewe-print.nl)
Drukken 1000x enveloppe dubbelzijdig: €115,- (DrukwerkLeider.nl)
Drukken 1000x A5 flyer 4-zijdig: €55,- (24-Folders.nl)
Verzendkosten 1000x: €436,- (PostNL Partijenpost tot 20 gram)

Totale kosten voor 1000 brieven: €880,-. Het kost dus €0,88 per benaderd adres.

Is het rendabel?

Of het rendabel is hangt af van je product/dienst. Ga er van uit dat je een conversie van tussen de 0,5% en 5% kunt halen mits je een goed(e) product/dienst aanbiedt, aan een relevante doelgroep (dus niet 1000 random adressen) met een aanlokkelijk design waar de ontvangende partij ook echt mogelijk geïnteresseerd in is. Als je bedrijven een schoonmaakbeurt aanbiedt zal het nog lastig zijn om de 0,5% conversie te behalen maar als je bijvoorbeeld een kwasten set aanbieding naar zelfstandige schilders wordt die 5% opeens een stuk realistischer . Op 1000 mensen kun je er dus van uit gaan dat je tussen de 5 en 50 sales haalt. Als je een product of dienst verkoopt waarop gemiddeld €10,- winst zit raden we af om te starten met brief-marketing. Je beoogde winst is dan tussen de €50,- en €500,- en daarmee haal je de kosten er lang niet uit. Als je €50,- per product of dienst verdient zal de winst uit de brief marketing tussen de €250,- en €2500 liggen. Dat is al interessanter, al is er alsnog een risico dat je €630,- verlies maakt.

Pas echt interessant wordt het als je een dienst of product aanbiedt waarbij je gemiddeld €100,- of meer verdiend. Je resultaat is dan vermoedelijk ergens tussen de €500,- en €5000,- en dan wordt het opeens de moeite waard.

Volgende week zullen wij in een vervolgblog vertellen over enkele voorbeelden en onze ervaringen met brieven marketing.

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ik ben al sinds 2012 bezig met online ondernemen. Wat startte als één webshop werden er meerdere en na enkele jaren dacht ik dat ik wilde beginnen met het realiseren van webshops en websites voor anderen. WebsiteMakers.nl was geboren. Ik schrijf regelmatig blogs over marketing, slimmer ondernemen, social media, SEO, SEA en Wordpress.

Geef een reactie