HOE BEÏNVLOED JE JE EMOTIES EN STEMMING?

3 minuten leestijd 1 jaar geleden 0 reacties Slimmer ondernemen

Als ondernemer zijn veel mensen in je directe omgeving van jou afhankelijk. Je bent voor velen een voorbeeld en er wordt ook op je gelet. Uiteraard ben je een positief ingestelde ondernemer. Maar net zoals elk mens heb je ook dagen dat het minder gaat. Omdat jouw gedrag en dus je stemming aanstekelijk werkt, heeft dit betrekking op de mensen in je directe omgeving. Zij dragen dit weer over aan jou en anderen en de negatieve energieën worden verspreid. Dit werkt op dezelfde manier op het moment dat jij een positieve energie uitstraalt. Gelukkig maar!

Eigenlijk laat je je als ondernemer leiden door je emoties. Maar wat kun je hieraan doen? Allereerst is er een verschil tussen je emotie en je stemming. Je emoties zijn kort en hevig en je stemming is langdurig en minder hevig. Een “zeurpiet” of een “vrolijke bij” zijn voorbeelden van stereotypes die een positieve of negatieve stemming hebben.

Je stemming wordt mede beïnvloed door een opeenstapeling van emoties. Als je veel lacht dan ben je al snel in een positieve stemming. In tegenstelling tot de emotie huilen, want als je alleen maar huilt dan voel je je vanzelf een huilebalk. In het kort dus de opeenstapeling van emoties die je stemming voor een groot deel beïnvloeden.

Businesswoman choosing face over grey background

Heb je invloed op je emoties?

Je emoties uitzetten of deze onderdrukken is natuurlijk onmogelijk. Vroeg of laat komen ze eruit en dan in een verkeerde vorm. Als ondernemer en mens wil je controle hierover en dat is ook mogelijk. De emotie is niet te beïnvloeden, maar de waarde die we eraan hechten wel. Het begint bij het onderscheid maken tussen beïnvloedbare factoren en niet beïnvloedbare factoren. Als het bijvoorbeeld regent kun je hier flink van balen en dit uitspreken naar je directe omgeving. Dit kun je keer op keer herhalen en je lichaam neemt dan ook de negatieve stemming aan. Zo werkt het ook als de zon schijnt. Zeg het een aantal keer tegen jezelf en tegen je directe omgeving en dan wordt je er vanzelf vrolijk van.

Het weer valt onder een niet beïnvloedbare factor. Je hecht daar een waarde aan voor jezelf en je ventileert je emotie. De stemming die hieruit voortkomt is een gevolg. Wat ik net al aangaf is dat je de waarde die je hieraan hecht wel kunt beïnvloeden. Als het regent kun je vaak tegen jezelf en tegen je omgeving zeggen dat het weer slecht is en je stemming wordt vanzelf negatief. Maar als je er minder waarde aan hecht dan is de emotie en de stemming vele malen minder. Negatieve en positieve emoties en dus ook stemming zijn stuurbaar door de waarde die we eraan hechten.

Beïnvloedbare factoren zijn makkelijker stuurbaar. Een voorbeeld van een factor waar je invloed op hebt kan natuurlijk zijn dat je dorst hebt. Een logisch gevolg is dat je gaat drinken waar je zin in hebt. Probleem oplost! Je emotie die hieraan gekoppeld is, is dus ook makkelijker te sturen en daarmee ook je stemming.

50/50 regel

Ben je met iemand in gesprek dan kun jij bepalen of zijn of haar stemming bij jou binnenkomst. Je kunt je laten beïnvloeden door iemands stemming en emoties. Maar de vraag is hoever laat je dit binnenkomen. Met de 50/50 regel wil ik aangeven dat je andermans stemming en emoties maar tot 50% binnen laat komen. Op deze manier neem je je gesprekspartner serieus en behoud je de controle over je eigen emoties en stemming.

Kort samengevat

Om je eigen emoties en stemmingen te kunnen beheersen is het van belang dat je de volgende technieken toepast:

  • Maak onderscheid tussen je emoties en je stemming
  • De waarde die je hecht aan je emoties zijn bepalend
  • Maak onderscheid tussen beïnvloedbare en niet beïnvloedbare factoren
  • 50/50 regel, laat je gesprekspartner toe tot 50%

Deze technieken heb ik in het kort met je gedeeld. Maar uiteindelijk is het in de praktijk weerbarstiger. Als je succesvol bent of wilt zijn dan is een positieve instelling en dus controle over je emoties en je stemming een vereiste.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ik ben al sinds 2012 bezig met online ondernemen. Wat startte als één webshop werden er meerdere en na enkele jaren dacht ik dat ik wilde beginnen met het realiseren van webshops en websites voor anderen. WebsiteMakers.nl was geboren. Ik schrijf regelmatig blogs over marketing, slimmer ondernemen, social media, SEO, SEA en Wordpress.

Geef een reactie