Het nut van een blog

2 minuten leestijd 2 jaar geleden 0 reacties Marketing

In een vorige blog hebben we het gehad over het belang van een blog. Dit keer gaan we in op het feit waarom het bijhouden van een blog nut heeft. Een onderdeel van een goede content marketing strategie is om zoveel mogelijk unieke en relevante inhoud te creëren. Een makkelijke manier om dit te doen is bloggen. Er zijn talloze succesverhalen van websites die een nummer 1 positie hebben behaald in Google puur door het schrijven van een periode blog over een specifiek onderwerp.

Waarom is bloggen zo zinvol?

Google dient de mens. Zij zoeken de meest relevante website bij de zoekopdracht die een gebruiker invoert. Google heeft een algoritme bepaald om uit te pluizen welke site het meest relevant is. Er wordt hier gekeken naar o.a. de leeftijd van een site, de snelheid van een site, de hoeveelheid inhoud van een site en de sterkte van de inhoud. Door te bloggen kun je jezelf als een soort “expert” opstellen. Als jij consultant bent in de medische branche en je plaatst iedere week een blogbericht over het belangrijkste medische nieuws van die week met jouw kijk daar op gaat Google denken dat jij goed op de hoogte bent en veel van medische termen afweet. Je wordt daardoor hoger gewaardeerd in zoekopdrachten met medische termen waar jij over schrijft.

Google is natuurlijk een robot en daarom zal die computer nooit exact begrijpen wat jij precies met je woorden bedoeld. Ze zullen uiteraard wel kijken welke woorden je gebruikt maar ze zullen ze niet correct interpreteren. Manipuleren is daarbij dus vrij makkelijk want het gaat er niet om hoe goed je schrijft maar vooral waarover je schrijft. Houdt wel in je achterhoofd dat het doel altijd is om te schrijven voor mensen en niet voor computers. Kraam dus geen onzin uit en laat teksten lekker lopen zodat je een terugkerend publiek opbouwt.

Maar hoe vaak moet ik dan bloggen?

Er zijn geen regeltjes die gaan over de frequentie van het bloggen. Voor een bakker is het natuurlijk lastig om iedere dag een nieuw artikel te schrijven over brood. Bij een autohandelaar is het weer wat makkelijker omdat die iedere dag nieuwe auto’s in- en verkoopt. Hou als vuistregel dat het verstandig is om iedere twee weken minimaal een artikel te plaatsen om je blog op gang te houden.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ik ben al sinds 2012 bezig met online ondernemen. Wat startte als één webshop werden er meerdere en na enkele jaren dacht ik dat ik wilde beginnen met het realiseren van webshops en websites voor anderen. WebsiteMakers.nl was geboren. Ik schrijf regelmatig blogs over marketing, slimmer ondernemen, social media, SEO, SEA en Wordpress.

Geef een reactie