Focus op groei

5 minuten leestijd 2 jaar geleden 0 reacties Slimmer ondernemen

De meest succesvolle ondernemers en mensen hebben meerdere eigenschappen met elkaar gemeen. Eén van die eigenschappen is hun ijzersterke focus. Deze succesvolle mensen zijn gefocust op hun groei. Succes is dus gekoppeld aan focus op groei.

In dit blogbericht schrijf ik over een model waarmee je in kaart brengt welke groei je nodig hebt. Dit kun je toepassen in je business en in je persoonlijke leven. De eerste stap is in kaart brengen waar je staat. Vervolgens breng je in kaart waar je heen wilt, het ideale beeld. Daar tussenin ligt je groei gebied. Als je dit groei gebied in haalbare en concrete stappen verdeeld dan kom je uiteindelijk tot je doel.

Schermafbeelding 2016-03-31 om 12.27.41

Omdat je concrete en haalbare stappen hebt ontwikkeld ben je er automatisch van overtuigd dat je het kunt uitvoeren. Hierdoor staat je focus in zijn kracht. Want je weet dat deze tussenstappen leiden tot je hogere doel. Ook hebben het behalen van je kleinere tussenstappen een positief effect. Je bent steeds gemotiveerder door het behalen van de tussenstappen. Vier deze kleine successen dan ook. Het vieren van kleine successen geeft een psychologisch effect waardoor je positiever en zekerder bent dat je op de goede weg zit. Een betere focus dus.

Vaak zit terugval op de loer. Maar dat komt simpelweg door het gebrek aan focus. Je houdt je niet aan het plan dat je in je hoofd hebt. Wellicht ben je afgeleid en verspil je meer tijd en energie aan de waan van de dag. E-mails en andere afleidingen die onverwacht binnenkomen kunnen ervoor zorgen dat je niet meer bezig bent met het uitvoeren van de stappen die je hebt uitgestippeld.

Om een verandering in je business of in je persoonlijke leven door te voeren kun je het volgende stappenplan toepassen:

  1. Focus op wat het meest belangrijk is
  2. Gebruik de juiste vaardigheden en strategie
  3. Elimineer interne conflicten

Focus op wat het meest belangrijk is

Je brengt in kaart wat je echt wilt. Het kan abstract zijn of heel concreet. Als je je dromen wilt naleven dan zet je ze op deze lijst.

  • Wat wil je veranderen?
  • Wat is je droomwens?
  • Waar wil je heen en wat wil je bereiken?
  • Wie wil je zijn?
  • Wat is het meest belangrijkst?

Je dromen naleven en het ideale leven creëren is iets wat jezelf bepaalt. Laat je je leiden door anderen of pak je zelf de leiding? Bovenstaande vragen kunnen antwoorden bij je oproepen die een eyeopener voor je zijn. Ben je er nu bezig om echt verschil in je business en in je leven aan te brengen?

Een belangrijk gegeven is “waar je focus op gericht is daar stroomt de energie”. Jij bepaald waar je je focus en energie insteekt. Doe je dat in de juiste dingen?

Gebruik de juiste vaardigheden en strategie

Om groei te creëren in je business en je persoonlijke leven kun je gebruik maken van de juiste strategieën. Strategieën die al bewezen zijn. Gebruik ervaringen uit je netwerk. Goede ervaringen van anderen zijn bewezen strategieën. Ik zal je twee voorbeelden geven:

Voorbeeld 1:
Stel een van je tussenstappen is dat je geld wilt overhouden om op vakantie te gaan. Je business loopt goed, maar het kan beter. Toevallig verteld een vriend van je over een boekhouder die zichzelf terugverdiend en fiscale mogelijkheden toepast waardoor hij nog meer geld bespaart. Jouw vriend heeft een weg bewandeld waar je gebruik van kan maken. Kopieer deze bewezen strategie en stap over naar zijn boekhouder.

Voorbeeld 2:
Als je in je doelenlijst hebt omschreven dat je wilt stoppen met roken. Het is iets wat je ook echt wilt, maar je weet niet hoe en wanneer. Een kennis van je heeft ook jarenlang een pakje sigaretten per dag gerookt en wilt niet meer roken. Hij heeft een cursus stoppen met roken gevolgd. Je hebt je gelijke hierin gevonden en een bewezen strategie. Hierbij geldt ook weer, kopieer de bewezen strategie en je komt makkelijker tot je doel.

Elimineer interne conflicten

Wat je vaak in de weg zit om tot de focus tot groei te komen, zijn de interne conflicten. Het zijn gedachtes die in je hoofd omgaan waarom iets niet zou moeten doen. Er zijn ook gedachtes die aangeven waarom je iets wel zou moeten doen. Uiteindelijk gaat het erom dat je de twijfels in je hoofd omzet in een keuze. Een keuze die leidt tot actie. Je wilt je natuurlijk kunnen focussen op de juiste dingen.

Wat kun je doen om je interne conflicten te onderdrukken?
Het is natuurlijk menseigen dat er interne conflicten zijn. Een rationele gedachte belicht de andere kant van een positief idee. Hierdoor ontstaan twijfels. Ook dit is menselijk, want iedereen heeft twijfels. Maar als je je doel wilt behalen, moet je hier wel wat mee. Ik noem deze twijfels en rationele gedachtes interne conflicten. Ze zijn goed om kritisch naar je keuze te kijken. Echter is het van belang om wel een keuze te maken waar je achter staat.

 

Focus op groei in de praktijk

In het volgende voorbeeld geef ik je aan hoe je je gedachtes kunt zien:

Vraag: Er zijn twee wolven. Een goede en een slechte. Ze gaan een gevecht aan en jij hebt invloed op beide wolven. Welke van de twee wint er?

Antwoord: “de wolf die je het meeste eten geeft”.

Zo werkt het dus ook met je gedachtes. Je focus op je eigen groei en de gedachtes die je ervan weerhouden om te groeien. Ze zorgen voor twijfels.

“Welke gedachte voed jij? De focus op groei of de twijfel om het niet doen?”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ik ben al sinds 2012 bezig met online ondernemen. Wat startte als één webshop werden er meerdere en na enkele jaren dacht ik dat ik wilde beginnen met het realiseren van webshops en websites voor anderen. WebsiteMakers.nl was geboren. Ik schrijf regelmatig blogs over marketing, slimmer ondernemen, social media, SEO, SEA en Wordpress.

Geef een reactie