Tips voor de perfecte elevator pitch

3 minuten leestijd 1 jaar geleden 0 reacties Algemeen

Een korte en krachtige presentatie waarin je verteld wie je bent, wat je doet en waarom iemand juist met jou zaken kan doen. We weten vaak in veel woorden te vertellen waar we goed in zijn, maar kan je dit ook in het kort? Op het moment dat je met iemand aan de telefoon spreekt, moet je in het kort duidelijk maken waar je voor staat. Een goede elevator pitch is van groot belang voor al je stakeholders. Ook in je marketing en sales richting je klanten is korte en krachtige elevator pitch van essentieel belang.

De perfecte elevator pitch

De naam “elevator pitch” zegt het al. De lift pitch, je kunt jezelf dus al in een lift indenken waarin je je voorstelt aan een belangrijk persoon. Wat zeg je tegen zo’n persoon en welke informatie is waardevol? In dit blogbericht geef ik je een aantal handvatten om tot een effectieve elevator pitch te komen.

Waar gebruik je een elevator pitch voor?

Je kunt je elevator pitch gebruiken om jezelf te verkopen tijdens een sollicitatie. Ook kun je het gebruiken om je bedrijf te verkopen. Zelf je personeel kun uitrusten met deze tool.

Stappenplan voor een effectieve Elevator Pitch?

Je wilt een effectieve elevator pitch. In een aantal stappen help ik je ermee verder:

  1. Wie ben je en wat doe je?
  2. Waarin ben je onderscheidend?
  3. Heb je eerder goed werk afgeleverd?
  4. Wat zijn je ambities?

Stap 1: Wie ben je en wat doe je?

Je start met het voorstellen van jezelf en/of je bedrijf. Vervolgens kun je vertellen wat

Ben je opzoek naar werk vanuit een huidige functie dan kun je die noemen? Heb je een waardige opleidingstitel behaald? Of je hebt 10 jaar ervaring in dan kun je die voorbeelden meenemen in je elevator pitch. Noem ik het kort wie je bent en wat je bent.

Stap 2: Waarin ben je onderscheidend?

De meest relevante en waardevolle informatie is antwoord op de vraag: “waarom zou iemand zaken met jou moeten doen?”. Kun je hier een kort en bondig antwoord op geven die je concurrenten niet kunnen geven dan heb je een Unique Selling Point.

Stap 3: Heb je eerder goed werk afgeleverd?

Goed werk dat je hebt afgeleverd bij tevreden klanten wekt vertrouwen. Een bekend bedrijf of een persoon waarvoor jij een klus goed hebt uitgevoerd kan een belangrijke referentie zijn. Heb je werk gedaan voor McDonalds, de overheid, Google, Apple of een lokale ondernemer die bekend is? Dan kun je dit vermelden in je elevator pitch.

Stap 4: Wat zijn je ambities?

Doordat je vertelt over je ambities krijgt je stakeholder het idee dat je inzet op groei. Een potentiële klant gaat uiteraard pas zaken met je doen op het moment dat je zijn vertrouwen hebt gewonnen. Uiteraard kun je dit gevoel versterken doordat jij aangeeft dat jouw drive gebaseerd is op je ambitie. Misschien wil je de beste zijn in je vak. Of streef je naar een toonaangevende positie in jouw markt. Het kan net het ene setje geven dat een klant met jou zaken gaat doen.

Elevator pitch in de praktijk

Je hebt nu handvatten om je eigen elevator pitch te maken. Zorg er ook voor dat je het een paar oefent. Zeg het hard op en vraag je directe omgeving om feedback. Oefening baart kunst. Het zal je bevallen dat het leuker wordt en je wordt zekerder van je zaak.

Toch wat voorbeelden die gebaseerd zijn op bovenstaand stappenplan:

  • Ik ben Jan en ik ben al 3 jaar verkoper bij autobedrijf Jan Car. Ik heb me de afgelopen jaren gericht op de online benadering van het verkopen van auto’s. Het bedrijf Jan Car heeft hierdoor 30% meer omzet gegeneerd.
  • Ik ben Sara en ik heb al 20 jaar ervaring in personeelsadministratie. Ook heb ik al 3 jaar een eigen bedrijf in trainingen voor personeelsadministratie. Met deze trainingen hebben mijn klanten 20% efficiënte behaald. Ik heb succesvol werk afgeleverd bij McDonalds, gemeente Apeldoorn en Albert Heijn.

Succes met het maken van je elevator pitch! Kort en krachtig met heldere informatie. Zeg het met alle zekerheid en vol zelfvertrouwen. Als je er zelf in gelooft is de kans groot dat een ander dat ook doet

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ik ben al sinds 2012 bezig met online ondernemen. Wat startte als één webshop werden er meerdere en na enkele jaren dacht ik dat ik wilde beginnen met het realiseren van webshops en websites voor anderen. WebsiteMakers.nl was geboren. Ik schrijf regelmatig blogs over marketing, slimmer ondernemen, social media, SEO, SEA en Wordpress.

Geef een reactie